שריפות שדות אורז בתאילנד הן תופעה ידועה, המתרחשת מדי שנה, בדרך כלל בין החודשים מרץ למאי. השריפות נגרמות על ידי חקלאים מקומיים, אשר שורפים את שדות האורז היבשים לאחר הקטיף.

ישנן מספר סיבות לכך שהחקלאים שורפים את שדותיהם. הסיבה העיקרית היא כדי להיפטר משיחים ומצמחים מתים, אשר עלולים להוות מקום מסתור למזיקים. הסיבה השנייה היא כדי להכין את האדמה לזריעה של יבולים חדשים. שריפה מזרזת את תהליך פירוק החומר האורגני בשדה, מה שמאפשר לזרעים לצמוח במהירות רבה יותר. הסיבה השלישית היא כדי להיפטר מחרקים ומזיקים. שריפה יכולה להרוג מזיקים כמו עשים, זחלים ומזיקים אחרים.

ומה לגבינו? האם למטיילים בתאילנד בתקופה זו יש ממה לחשוש? בכל זאת, מדובר בזיהום אוויר. Red brick באו לעשות קצת סדר.

מהיכן מגיעים זיהום אוויר וגזי חממה

ראשית, עלינו להבין מעט בנושא זה. ממה נגרם זיהום אוויר ומהם גזי חממה. 

פליטות של מזהמי אוויר הן סכנה פוטנציאלית לאדם, לחי לצומח ולסביבה. חלק מהמזהמים מגיעים ממקורות טבעיים, אך רובם הם תוצאה של פעילות האדם – ייצור אנרגיה, תחבורה, תעשייה וחקלאות.

בתהליך השרפה של דלקים מאובנים, המשמשים לייצור אנרגיה, נפלטים מזהמי אוויר הנוצרים כתוצאה מתהליך הבערה או עקב תוספות בדלקים כגון גופרית ועופרת.

הפליטות הן ממקורות נייחים כגון ארובות, מתקנים מסחריים ומתקנים תעשייתיים, וממקורות ניידים כגון כלי רכב, רכבות, תעופה וספנות.

בנוסף, זיהום אוויר ופליטת גזים מתרחשים גם מבעלי חיים כגון פרות, בקר וצאן. פסולת ושפכים גם הם מזהמים ועוד ועוד.

מדידת רמות זיהום אוויר

אם כך, ניתן להבין כי השריפות של השדות החקלאיים הם רק חלק קטן ממזהמי האוויר הקיימים בעולמנו. אנו חיים ונושמים בסביבות מגוונות, ערים מלאות ברכבים ממונעי בנזין, רכבות, תחנות כוח ועוד.

בדיוק בשל הסיבות האלו, בכל מדינה ישנה מדידה של רמות זיהום אוויר שיהיה קיים כל עוד בני האדם יהיו קיימים על כדור הארץ.

חשיפה לזיהום אוויר יש לכולנו, תמיד, בכל יום. השאלה היא באיזו כמות ולאורך כמה זמן קיימת החשיפה. בעת קיום השריפות החקלאיות, מדובר בכמות מועטה של זיהום כיוון שהימצאות המטיילים אינה בסמוך לשדות. בנוסף, כמות הימים בהם מתרחשות השריפות וכמות הימים בהם המטיילים נמצאים באזור, אינה גדולה ואינה בעלת משמעות ניכרת.

ממשלת תאילנד

שרפת שדות חקלאיים חוקית בתאילנד, אך ישנם מספר כללים ותקנות שעל החקלאים לעקוב אחריהם. לדוגמה, חקלאים חייבים לקבל אישור מהרשויות לפני שהם שורפים את שדותיהם. הם חייבים גם להודיע על מועד השריפה לרשויות, כדי שהן יוכלו לנקוט באמצעי זהירות מתאימים כדי להגן על הציבור.

בשנים האחרונות, ממשלת תאילנד החלה לנקוט בצעדים כדי לצמצם את התופעה של שרפת שדות חקלאיים. הממשלה מספקת לחקלאים סיוע כספי כדי לעבור לשיטות חקלאיות ידידותיות יותר לסביבה, כמו זריעה ישירה. הממשלה גם פועלת להעלאת המודעות לנושא זיהום האוויר הנגרם משרפות שדות חקלאיים.

דרכים להגנה

ובכל זאת, בריאותנו חשובה לנו ואנו נעשה הכל כדי להמעיט בכמות המזהמים שאנו סופגים. בכל מקום בו יש לכם חשש מזיהום, תוכלו להסתייע בדרכים הבאות:

הימנעו מפעילות גופנית מאומצת בחוץ כאשר רמת הזיהום גבוהה. תוכלו לבדוק את רמות הזיהום באוויר באפליקציות ובאתרי אינטרנט שונים.

אם אתם נאלצים להיות בחוץ, השתמשו במסכה להגנה על הפה והאף. מסכות אלו יכולות לעזור לסנן את החומרים המזהמים מהאוויר.

Red brick chiang mai – אנו יכולים להבטיח לכם, שכשאתם מטיילים איתנו, בין אם זה טיול ג'יפים, ביקור אצל שבט ארוכות הצוואר, או כל טיול אחר בצפון תאילנד, הכל בטוח ומוגן. אנו מודעים לאיזורים בהם ייתכנו זיהומים ודואגים לא להגיע אליהם. אתם יכולים לקחת נשימה עמוקה ולהיות שקטים ובטוחים!