שבט הצוואר הארוך, הידוע גם בשם Padaung, Kayan או Karen, הוא קהילה של אנשים מדרום מזרח אסיה. 

השבט מפורסם בזכות הנשים שלהם, העונדות סלילי פליז סביב צווארן, מה שנותן מראה של צוואר מתוח או מוארך. שבט ארוכות הצוואר נמצא בעיקר במיאנמר, אך ישנן גם קהילות קטנות בתאילנד ולאוס.

מאיפה הכל התחיל?

מאמינים ששבט ארוך הצוואר היגר מטיבט ומסין למיאנמר לפני למעלה מ-200 שנה. הם חלק מהקבוצה האתנית קארן, שהיא אחת הקבוצות האתניות הגדולות במיאנמר. השבט נקרא על שם סלילי הפליז שהנשים עוטות על צווארן. הסלילים עשויים פליז ועם הזמן מוסיפים עוד סלילים לצוואר המקנים לו מראה מוארך. תהליך הוספת הסלילים נעשה בהדרגה, לאורך תקופה של מספר שנים, וזו מסורת שעוברת בדורות.

השבט הוא ייחודי בגלל סלילי הפליז שהנשים עוטות על צווארן. הסלילים יכולים לשקול עד 11 קילוגרם והם נלבשים מדי יום. הנשים מתחילות ללבוש את הסלילים מגיל צעיר, ועם הזמן מתווספים עוד סלילים. הסלילים נתפסים כסמל ליופי ולנשיות, והנשים גאות לענוד אותם.

הסיבה שבגללה שבט הצוואר הארוך התחיל ללבוש את סלילי הפליז אינה ברורה. ישנן מספר תיאוריות, אך המקובלת ביותר היא שהסלילים שימשו כדי להגן על הנשים מפני התקפות נמר. התיאוריה מציעה שהטיגריסים נוטים יותר לתקוף את הנשים על ידי נשיכתן בצוואר, והסלילים ימנעו את זה. תיאוריה אחרת מציעה שהסלילים שימשו כצורה של יופי, וככל שהצוואר ארוך יותר, האישה נחשבה יפה יותר.

היבט ייחודי נוסף של שבט הצוואר הארוך הוא הלבוש המסורתי שלהם. הנשים לובשות שמלות ארוכות וצבעוניות, והגברים לובשים בגדים מסורתיים של קארן. שבט צוואר ארוך ידוע בכישורי האריגה שלהם, והבגדים שהם לובשים מיוצרים בעבודת יד. הבגד מעוטר לרוב בדוגמאות ועיצובים מורכבים, והצבעים בהירים ותוססים.

תחנה בטיול הג'יפים של רד בריק

ביקור בשבט ארוכות הצוואר הוא נקודה שאסור לפספס כי מדובר בחוויה תרבותית ייחודית. השבט ממוקם באזורים מרוחקים של מיאנמר, תאילנד ולאוס, ולא קל להגיע אליו. 

עם זאת, זו חוויה של פעם בחיים. טיול הג'יפים ברד בריק כולל ביקור בשבט ארוכות הצוואר בו המבקרים יכולים לראות את נשות השבט עם סלילי הפליז שלהן וללמוד על התרבות והמסורת של השבט כולו. הנשים שמחות לחלוק את סיפוריהן עם המבקרים, ולעתים קרובות הן מוכרות עבודות יד ומזכרות בעבודת יד.

ביקור בשבט ארוכות הצוואר הוא גם הזדמנות לתמוך בקהילה מודרת. השבט התמודד עם אפליה לאורך השנים, אם זאת הם נאבקו לשמור על התרבות והמסורות שלהם. על ידי ביקור בשבט, תיירים יכולים לתמוך בכלכלה המקומית ולסייע בשימור אורח החיים של השבט.

עם זאת, חשוב לציין שיש חששות אתיים סביב שבט צוואר ארוך ותיירות. יש הטוענים שהתיירות ניצלה את השבט והפכה אותו לאטרקציה תיירותית. יש גם חששות לגבי השפעת התיירות על התרבות והמסורות של השבט. חשוב לגשת לביקור בשבט ארוך הצוואר ברגישות ובכבוד לתרבות השבט ולמסורותיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *